Aktuálny program
10.2. 05 o 20.00 v Klube za zrkadlom
Damaru/Praha, klasický severoindický tanec Kathak, so živou hudbouTanec: Ivana Hessová, Anežka Hessová
Tabla: Tomáš Reindl
Esrádž: Elena Kubičková
11.2. 05 Workshop indického tanca v štýle Kathak s Ivanou Hessovou, pozri rubriku Workshopy
Skupina DAMARU vychádza z tradícií severoindického klasického chrámového tanca kathak. Kathak dnes odborníci považujú za jediný klasický tanec, v ktorom indickí a iní umelci môžu uplatňovať nové choreografie. Vo svojom predstavení DAMARU spája svet hudby a tanca. Tradičné formy dopĺňa improvizáciami. DAMARU stavia svoje predstavenia na prastarých princípoch severoindických klasických rág, hudobnú zložku však obohacuje aj ďalšími hudobnými nástrojmi (didžeridu, alikvótny spev) i modernou samplovacou technológiou.
Sugestívnosť divadelných predstavení dopĺňa premietaním diapozitívov a videodokumentu na biele sárí a telá tanečníc. Nie je to však iba scénografický prvok, lebo zároveň podporuje či provokuje význam divadelného obrazu.
Skupina vystupovala na divadelných a filmových festivaloch (Karlove Vary, Febiofest, Loď bratří Formanů, v talianskej Ferrare na medzinárodnom festivale...), v rámci Dní pre Indiu (Unicef), na Spišskom hrade.
Tancujú:
Ivana Hessová
Vyštudovala DAMU v Prahe. S divadelnou skupinou vystupovala v New Yorku, Dánsku, Rakúsku a inde. V Ženeve začala študovať kathak, klasický obradný tanec severnej Indie. Potom sa stala žiačkou indického tanečného majstra Matu Prasada Mishru a absolvovala študijný pobyt v Indii. V Ženeve vystupovala ako herečka i tanečnica v náročnom predstavení Draupadí podľa hinduistických mýtov z Mahábharaty.
Opäť odcestovala do Indie a študovala u ďalšieho učiteľa Nirupamu Rajendru v Bangalore a znova aj u Matu Prasada Mishru v Benares.
V roku 2001 založila v Prahe skupinu Damaru a realizovala s ňou prvé predstavenie „Indická inšpirácia“. Už v roku 1995 začala vyučovať kathak.
Anežka Hessová
V Ženeve študovala moderný tanec a venovala sa divadelným aktivitám. Potom začala študovať indický kathak u majstra Matu Prasada Mishru, pokračovala v štúdiu v Prahe a opäť v Indii u Nirupamu Rajendru a Prasada Mishru v Bangalore a v Benares. Anežka je dcéra Ivany Hessovej.
Elena Kubičková
Vyštudovala hru na klasické husle na Pražskom konzervatóriu. Niekoľko rokov hrala v komornom sláčikovom orchestri. Pod vedením huslistu a muzikológa profesora Dr. Smarajita Chakravortyho sa vzdelávala v klasickej indickej hudbe, v Indii v Benares študovala u Dr. Balajiho, profesora spevu a hry na husle na Benares Hindu University a učila sa hru na sitár u Jibendru Goswamího. Na esrádž hrá od roku 1990.
S ďalšími hudobníkmi vydala niekoľko CD. Ich hudba bola využitá napríklad v trojdielnom filme Igora Chauna Cesta do Indie.
Vystupuje v Čechách, Poľsku, Taliansku. Od Roku 2002 sa podieľa na hudobno-tanečnom projekte skupiny Damaru, založenom na indickom tanci kathak a na indických rágach. Pre Český rozhlas pripravuje pravidelné nočné vysielanie s indickou klasickou hudbou.
Tomáš Reindl
Hru na bicie študoval na konzervatóriu v Plzni a potom súkromne u profesora Kympla a jazzového bubeníka Ivana Audesa. Absolvoval letný workshop Berklee School of Music. Venuje sa štúdiu indickej klasickej hudby a hre na tabla. Hru na tabla študoval u tablistu a tanečníka Matu Prasada Mishru.
Vystupuje s rôznymi hudobníkmi na festivaloch (s Ivou Bittovou, s Elenou Kubičkovou a sitáristom Edwardom Powellom hrajú indickú hudbu, hrá v etno-elektronickom zoskupení Al-Yaman, príležitostne hrá so Šumom svistu, ale aj v komornom zoskupení barokovej hudby).
Indická klasická hudba a nástroje
Indická hudba má dva základné systémy. Severoindický (hindustánsky) a juhoindický nazývaný karnátacký. Vokálna aj inštrumentálna severoindická hudba je založená na rágach a tálach. Rágy (je ich niekoľko stoviek) určujú melodickú štruktúru, pravidlá týkajúce sa využívania mikrotónov a ornamentov. Tála určuje rytmické cykly.
Esrádž je tradičný indický sláčikový nástroj.
Tabla sa skladá z dvoch bubnov: pravý daján je drevený a ľavý je kovový. Tabla sa tradične používa ako sprievodný nástroj tanca kathak.
Kathak – klasický severoindický tanec
Spočiatku sa predvádzal v chrámoch ako vzývanie a obetovanie bohom.V časoch mughalskej nadvlády bol v chrámoch zakázaný a presunul sa na dvory panovníckych sídiel, kde získava prednosť technika nad obsahom. V naratívnych častiach sa však zachovali hinduistické mýty a legendy. Súčasný kathak je vysoko vyspelé tanečné umenie, ktoré má svoje moderné choreografie.
Technika kathaku sa opiera o rozvinutú choreografickú reč s mudrami (gestá rúk), rytmickými pohybmi nôh, výrazmi tváre a figuratívnymi pozíciami tela. Práca nôh je založená na zložitých rytmických celkoch. Rytmické údery nôj so zvončekmi sú obdivuhodne synchronizované s gestickými pozíciami hornej časti tela. Veľký dôraz sa kladie na piruety a skoky v rytme bubnov.